Medical Taping is een vorm van tapen die als doel heeft om lichamelijke problemen te verhelpen en te voorkomen. De elastische tape (ook wel kinesio- of CureTape genoemd) kan onder meer of minder rek worden aangebracht zonder de bewegingsvrijheid te beperken. Wanneer bijvoorbeeld niet goed functionerende spieren ondersteund worden met deze speciale tape, kan dit het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren. Het achterliggende principe is: activeren in plaats van fixeren, met daarbij behoud van de volledige functionaliteit van de spieren.

Zo wordt medical taping toegepast bij de (na)behandeling van blessures, het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen, het corrigeren van lichaamshoudingen en bij klachten door overbelasting. Ook het verminderen van uitstralende pijn, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden. Medical taping is daarmee een aanvulling op andere behandelingen.

CureTape
De behandeling wordt mogelijk gemaakt door het speciale CureTape. Anders dan de conventionele sporttape is deze tape elastisch en waterproof waardoor het meerdere dagen kan blijven zitten. Douchen en zwemmen is gewoon mogelijk met deze tape.

Klachten waar medical taping op toegepast kan worden:

• (Na)behandeling van blessures, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten
  • Klachten als gevolg van een verkeerde lichaamshouding / houdingscorrectie
  • Bestrijding van (spannings)hoofdpijn en zenuwpijn
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfarm)
  • Menstruatie- en maagklachten
  • Hooikoorts